فستیوال بین‌المللی فیلم بولتن

فستیوال بین‌المللی فیلم بولتن

جشنواره بین‌المللی فیلم بولتون (Bolton International Film Festival) یک شرکت غیرانتفاعی با هدف خدمات اجتماعی است که در بولتون، واقع در شمال‌غرب انگلستان فعالیت می‌کند. محل اصلی برگزاری آن سینمای The Light در مرکز خرید Market Place است. این جشنواره هر سال چند روز در ماه اکتبر برگزار می‌شود و نسخه سال ۲۰۲۵ آن از ۱ تا ۵ اکتبر به صورت حضوری و از ۸ تا ۱۹ اکتبر به صورت آنلاین (فقط در دسترس کاربران ساکن بریتانیا) خواهد بود.

افراد کلیدی این رویداد عبارت‌اند از: مکسین پیک (بازیگر نام‌آشنا و حامی جشنواره)، آدریان باربر (کارگردان مستند و عکاس با بیش از بیست سال سابقه فعالیت در حوزه هنر) به عنوان مدیر جشنواره، و زویی راث‌ول به عنوان تهیه‌کننده.


اهداف جشنواره

جشنواره بولتون با هدف حمایت از فیلمسازان نوظهور و آثار آن‌ها شکل گرفته است. از طریق گفت‌وگوهای تخصصی، برنامه‌های منتورینگ و ایجاد فضای آموزشی، این جشنواره تلاش می‌کند تا دسترسی عموم مردم به دنیای فیلم را آسان‌تر کند. از دیگر اهداف آن، گسترش مخاطبان سینما و جذب سرمایه‌گذاری به منطقه بولتون از طریق حضور فیلمسازان و مخاطبان داخلی و خارجی است.


شرایط شرکت و دسته‌بندی‌ها

فیلمسازان از سراسر بریتانیا و جهان می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. BIFF در طول پنج روز رویداد حضوری و ده روز نمایش آنلاین، حدود ۳۰۰ فیلم کوتاه را نمایش می‌دهد.

نکته مهم:
فیلمسازان فقط یک‌بار باید فیلم خود را ارسال کنند. هیئت انتخاب در صورت تشخیص، فیلم را در دسته‌بندی مناسب‌تری قرار می‌دهند و نیازی به ارسال جداگانه نیست.

دسته‌بندی‌های جشنواره عبارت‌اند از:

  • فیلم کوتاه بین‌المللی: حداکثر ۲۰ دقیقه (شامل تیتراژ)؛ ویژه فیلمسازان غیر بریتانیایی. برای فیلم‌های ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، از دسته‌ی «Long Shorts» استفاده شود.

  • فیلم کوتاه بریتانیایی: حداکثر ۲۰ دقیقه؛ ویژه فیلمسازان بریتانیایی. فیلم‌های بلندتر باید در «Long Shorts» ثبت شوند.

  • Long Shorts: فیلم‌هایی بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه؛ از هر کشوری و هر ژانری. هزینه ثبت‌نام در این بخش اندکی بالاتر است.

  • مستند: زیر ۳۰ دقیقه؛ از سراسر جهان.

  • انیمیشن: تا ۲۰ دقیقه؛ همه تکنیک‌های انیمیشن پذیرفته است. BIFF یک جشنواره تأییدشده از سوی BAFTA در حوزه انیمیشن است.

  • ساخته‌شده در شمال (Made Up North): فیلم‌هایی که یکی از این دو ویژگی را داشته باشند: یا کارگردان/نویسنده ساکن منطقه FilmHub North باشد، یا داستان فیلم در آن منطقه اتفاق بیفتد.

  • کمدی: تا ۲۰ دقیقه؛ از سراسر جهان.

  • LGBTQ+: فیلم‌های کوتاه از بریتانیا یا سایر کشورها، داستانی یا مستند، با موضوع یا محتوایی مرتبط با جامعه LGBTQ+؛ حداکثر ۲۰ دقیقه.

  • علمی-تخیلی / فانتزی: تا ۲۰ دقیقه؛ از سراسر جهان.

  • ترسناک: تا ۲۰ دقیقه؛ از سراسر جهان.

  • رقص: تا ۱۰ دقیقه.

  • مد: تا ۱۵ دقیقه.

  • موزیک ویدئو: تا ۱۰ دقیقه.

  • واقعیت مجازی / افزوده / ۳۶۰ درجه: تجربه‌هایی تا ۴۰ دقیقه؛ سازگار با دستگاه‌های Oculus، Vive Pro، یا PCVR. فیلم‌های مناسب برای مخاطبان ناشنوا در این بخش رایگان هستند.

  • تجربی: تا ۱۵ دقیقه؛ از سراسر جهان.

  • سه دقیقه‌ای (Three Minute Quickie): فیلم‌هایی با حداکثر زمان ۳ دقیقه و ۵۹ ثانیه.

  • فیلم‌های دانشجویی (کارشناسی ارشد/فوق‌لیسانس): تا ۲۰ دقیقه؛ همه ژانرها؛ دانشجویان بریتانیایی یا بین‌المللی که در زمان تولید فیلم در مقطع فوق‌لیسانس ثبت‌نام بوده‌اند.

  • فیلم‌های دانشجویی (کارشناسی): تا ۱۵ دقیقه؛ همه ژانرها؛ دانشجویان بریتانیایی یا ایرلندی که در زمان تولید در حال تحصیل در مقطع کارشناسی بوده‌اند.

  • فیلم‌های ویژه مخاطبان ناشنوا (d/Deaf Audience Films): فیلم‌هایی برای مخاطبان ناشنوا، ترجیحاً با زبان اشاره بریتانیایی (BSL)؛ شرکت در این بخش رایگان است.

  • جامعه‌محور یا خیریه‌ای: فیلم‌هایی که فعالیت‌های اجتماعی، موضوعات آگاهی‌بخش یا دغدغه‌های جمعی را به تصویر می‌کشند؛ تا ۱۵ دقیقه؛ توسط گروه‌های اجتماعی، سازمان‌های غیرانتفاعی یا خیریه‌ها تولید یا سفارش داده شده باشند. ثبت‌نام برای این گروه‌ها رایگان است، به شرطی که داستان‌محور و از نظر فنی حرفه‌ای باشند.

تمرکز هیئت داوران و تیم برنامه‌ریزی جشنواره

جشنواره بین‌المللی فیلم بولتون از هیئتی متشکل از کارشناسان برجسته صنعت سینما بهره می‌برد. از جمله داورانی که تاکنون در این جشنواره حضور داشته‌اند می‌توان به این چهره‌ها اشاره کرد:

  • مکسین پیک (بازیگر سرشناس و حامی جشنواره)

  • امی اوهارا (مدیر توسعه و تولید در Film4 و مدیر پیشین استعدادهای شبکه BFI برای منطقه شمال)

  • کالین پونز (تهیه‌کننده فیلم‌های بلند و برنده جوایز بفتا، و استاد پیشین مقطع کارشناسی ارشد)

  • ماربل (هم‌بنیان‌گذار و سردبیر Directors Notes، رای‌دهنده BIFA، و برنامه‌ریز جشنواره‌ها)

  • سایمون نلسون (کارشناس توسعه در BBC Writersroom)

  • کیم هاپکینز (کارگردان مستند)

  • کریس لانت (نویسنده نامزد بفتا)

  • برادران کلارکسون (نویسندگان سریال‌های نتفلیکس و BBC)

  • مگی الیس (تهیه‌کننده و مدیر در Film London)

  • آنا پرایس (برنده جایزه RTS و تدوین‌گر مستند نامزد بفتا)

بر اساس دیدگاه‌های این افراد، آنچه احتمالاً نظر هیئت داوران را جلب می‌کند شامل موارد زیر است:


ویژگی‌هایی که مورد توجه داوران است:

  • داستان‌های اصیل و ناشنیده
    به گفته بریینگتون پل رابینسون (یکی از داوران پیشنهادی)، مستندها و روایت‌هایی که واقعی، کمتر شنیده شده و از زاویه‌ای تازه به موضوعات اجتماعی یا تجربه‌های متنوع انسانی می‌پردازند، اهمیت ویژه‌ای دارند.

  • روایت قوی و هدف مشخص
    امی اوهارا به فیلم‌هایی علاقه‌مند است که داستان‌پردازی مؤثر داشته و هدف، پیام یا هسته معنایی مشخصی را دنبال کنند. او به قدرت روایت‌های خاص برای بیان مفاهیم جهانی تأکید دارد.

  • دید هنری و نوآوری
    از نگاه مگی الیس، فیلم‌هایی با ایده‌های خلاقانه، طراحی مفهومی مشخص و نگاه هنری برجسته، توجه را جلب می‌کنند. او باور دارد آثار تجربی یا هنری می‌توانند با بهره‌گیری از فرم‌های رایج هم اثرگذار باشند.

  • شخصیت‌پردازی قوی
    کالین پونز و برادران کلارکسون به داستان‌هایی با شخصیت‌های جذاب و باورپذیر اهمیت می‌دهند، به‌ویژه در مستندها و روایت‌های واقعی.

  • ظرافت فنی و کیفیت ساخت
    جزئیاتی مانند صدا، موسیقی، تدوین و کیفیت کلی تصویر اهمیت دارند. آثار حرفه‌ای با استانداردهای بالا در این زمینه، امتیاز مثبت محسوب می‌شوند.

  • مفاهیم انسانی حتی در ژانرهای خاص
    حتی در ژانرهایی مثل فانتزی یا ترسناک، اگر فیلم بر تجربیات انسانی قابل درک استوار باشد، مورد توجه قرار می‌گیرد.

  • صدای منحصربه‌فرد هنرمند
    از نگاه سایمون نلسون، آن‌چه یک اثر را خاص می‌کند، صدای منحصربه‌فرد و دیدگاه اصیل فیلمساز است.

  • بُعد انسانی و بار احساسی
    آنا پرایس و سایمون نلسون به آثاری علاقه دارند که با احساسات تماشاگر ارتباط برقرار کرده و جنبه‌های انسانی در آن‌ها پررنگ باشد.

علاوه بر موارد بالا، داوران بر حرفه‌ای‌گری، ارتباط مؤثر، و توانایی فیلمساز در توضیح ایده‌ها و روند ساخت اثر نیز تأکید دارند.


نگاهی به فیلم‌های برنده در دوره‌های گذشته

جشنواره بولتون در شناسایی استعدادهای درخشان و فیلم‌های موفق سابقه خوبی دارد. برخی از فیلم‌هایی که در این جشنواره نمایش داده شده‌اند، بعدها برنده جوایزی مانند اسکار، بفتا، و BIFA شده‌اند. نمونه شاخص آن، فیلم «The Silent Child» است که پیش از کسب جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه داستانی، در BIFF نمایش داده شده بود.

نمونه‌هایی از برندگان اخیر:

  • بهترین فیلم بین‌المللی: Avocado Pit اثر آری زارا

  • بهترین فیلم بریتانیایی: If You’re Happy ساخته Phoebe Arnstein

  • بهترین فیلم رقص: Catching Spirits اثر Vanessa Belatic

  • بهترین فیلم کوتاه سه‌دقیقه‌ای: We Forgot About The Zombies از Chris McInroy

  • بهترین فیلم دانشجویی مقطع فوق‌لیسانس: Jeremy a Nightmare ساخته Harry Sherriff

  • بهترین فیلم دانشجویی مقطع کارشناسی: The Comet از Reuban Harvey

  • بهترین انیمیشن دانشجویی: To the Brink از Hugo Docking

  • بهترین فیلم تأثیرگذار اجتماعی: Forgotten Fibre از Tristan Patrick Sherfield

  • بهترین فیلم اجتماعی/خیریه‌ای: Another Presence از Simon Ball

گرچه جزئیاتی از مضامین این فیلم‌ها ذکر نشده، اما تنوع در دسته‌بندی‌ها نشان‌دهنده گوناگونی سبک‌ها و ژانرهایی است که جشنواره به آن‌ها بها می‌دهد.

در برنامه‌ریزی‌های پیشین جشنواره، مجموعه گسترده‌ای از فیلم‌ها به نمایش درآمده‌اند؛ از جمله آثار برنده اسکار و بفتا، فیلم‌های دانشجویی، تولیدات خیریه‌ای، فیلم‌های مستقل تأمین‌شده توسط مردم، و آثار حمایت‌شده توسط BFI و Creative England — در ژانرهایی مانند داستانی، مستند، انیمیشن، کمدی و تجربی. برخی از فیلم‌های قابل‌توجه در بررسی‌های منتشر شده عبارت‌اند از:

  • Little Sky (بخش LGBTQ+)

  • You From the Future (فیلم‌های کوتاه بریتانیا)

  • Skating and Talking: Ben Raemers (مستند)

  • Middle Watch (انیمیشن)

  • Cruise (هیجانی)


فرآیند ارسال فیلم و الزامات فنی

ثبت‌نام فقط از طریق پلتفرم FilmFreeway انجام می‌شود. ساخت حساب کاربری در این سایت رایگان است.

جزئیات کلیدی ثبت‌نام:

  • پلتفرم ارسال: FilmFreeway

  • مهلت‌ها: مهلت‌ها در چند مرحله (با هزینه‌های متفاوت) تنظیم شده‌اند — از «ورودی سریع» تا «مهلت نهایی». آخرین مهلت برای سال ۲۰۲۵، ۱۷ ژوئن ۲۰۲۵ است و ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۵ تاریخ اعلام نتایج خواهد بود.

  • هزینه‌ها: بسته به زمان ثبت‌نام و دسته‌بندی، بین ۱۵ تا ۴۵ دلار آمریکا متغیر است.

  • فرمت آثار: در صورت انتخاب شدن، فرمت‌های ترجیحی شامل DCP و ProRes هستند. حداقل مشخصات فایل باید 1080p (1920×1080)، با فرمت MP4 و کدک H264 یا H265 باشد.

الزامات ارسال فیلم:

  • اگر فیلم به زبان غیرانگلیسی است، باید زیرنویس انگلیسی داشته باشد.

  • فیلم‌ها باید در بازه‌ی ۱۷ ژوئن ۲۰۲۳ تا ۱۷ ژوئن ۲۰۲۵ ساخته شده باشند.

  • ارسال خلاصه‌ای کوتاه حداکثر در ۱۵۰ کلمه الزامی‌ست.

  • حداقل یک تصویر باکیفیت (رزولوشن ۱۹۲۰x۱۰۸۰ یا بیشتر) برای استفاده در تبلیغات مورد نیاز است و داشتن تصاویر بیشتر توصیه می‌شود. همه‌ی متریال‌های تبلیغاتی دیجیتال باید تا ۱۷ ژوئن ۲۰۲۵ آماده باشند.

  • فیلم‌ساز باید کلیه حقوق مربوط به موسیقی، تصاویر آرشیوی، عکس‌ها و… را دریافت کرده باشد و مسئولیت قانونی آن را نیز تأیید کند. عدم رعایت این مورد ممکن است باعث حذف فیلم از رقابت شود.

  • ارسال آثار قطعی است و هیچ هزینه‌ای بازگشت داده نمی‌شود.

  • از ارسال چندباره یک فیلم خودداری کنید.

  • نسخه‌های «در حال ساخت» (Work-in-Progress) فقط در صورتی پذیرفته می‌شوند که تدوین تصویر نهایی شده باشد، به‌طور واضح برچسب‌گذاری شده باشند و نسخه نهایی تا ۳۰ روز بعد آپلود شود.


مقررات مربوط به اکران و انحصار:

  • جشنواره بولتون قانونی برای نخستین نمایش یا انحصاری بودن اثر ندارد. فیلم‌هایی که پیش‌تر آنلاین منتشر شده‌اند نیز بررسی می‌شوند.

  • اکران آنلاین اختیاری است. فیلم‌سازان منتخب می‌توانند تصمیم بگیرند که فیلمشان به صورت آنلاین نمایش داده شود یا نه. انتخاب این گزینه فرصت‌هایی برای ارتباط با تماشاگران، خریداران، پخش‌کننده‌ها و متخصصان صنعت فراهم می‌کند.


مزایا و معایب شرکت در جشنواره BIFF

(بر اساس منابع و تجربیات مستقیم فیلم‌سازان)

مزایا:

  • اعتبار و رسمیت:
    BIFF یکی از معدود جشنواره‌های کوتاه‌فرم است که صلاحیت معرفی فیلم به بفتا و BIFA را دارد — از جمله فیلم‌های انیمیشن. این جشنواره در FilmFreeway همواره رتبه بالایی دارد و جزء «۱۰ جشنواره با بهترین نقدها» یا «۱۰۰ جشنواره برتر» از بین هزاران جشنواره جهانی است. همچنین عضو کنفرانس فیلم کوتاه (Short Film Conference) است.

  • برنامه‌ریزی حرفه‌ای و متنوع:
    بسیاری از فیلم‌سازان از سطح بالای آثار انتخاب‌شده و تنوع ژانری و محتوایی جشنواره تعریف می‌کنند.

  • جشنواره‌ای با رویکرد انسانی و تمرکز بر فیلم‌ساز:
    BIFF به‌عنوان جایی دوستانه، حامی و با تیمی دلسوز شناخته می‌شود. ارتباطات با شرکت‌کنندگان بسیار روان و پاسخگوست.

  • فرصت‌های حرفه‌ای و شبکه‌سازی:
    جشنواره با برگزاری پنل‌ها، کلاس‌های آموزشی، نشست‌های پرسش‌وپاسخ و رویدادهای شبکه‌سازی، فضای مناسبی برای آشنایی با دیگر فیلم‌سازان و متخصصان صنعت فراهم می‌کند. همچنین با همکاری Slick Films Fund، یک رویداد زنده برای ارائه پروژه و دریافت بودجه تولید برگزار می‌کند.

  • سالن‌های نمایش با کیفیت بالا:
    نمایش‌ها عمدتاً در سینمای Light Cinema برگزار می‌شوند که به خاطر صفحه‌نمایش‌های بزرگ، کیفیت تصویر و صدا و راحتی صندلی‌ها بسیار مورد تحسین قرار گرفته است. فیلم‌ها با فرمت‌هایی نظیر DCP اکران می‌شوند.

  • حمایت از تنوع:
    این جشنواره با سیستم رتبه‌بندی F-Rating از فیلم‌های ساخته‌شده توسط زنان حمایت می‌کند، بخش‌های ویژه‌ای برای سینمای LGBTQ+ و سینمای سیاه دارد (گرچه بخش سینمای سیاه در همه منابع توضیح داده نشده است). همچنین ثبت‌نام رایگان برای فیلم‌های مناسب مخاطبان ناشنوا یا فیلم‌های اجتماعی/خیریه‌ای فراهم است.

  • فرمت ترکیبی (حضوری و آنلاین):
    امکان حضور فیزیکی و شرکت آنلاین باعث شده جشنواره برای فیلم‌سازان از نقاط مختلف دنیا قابل دسترس‌تر باشد.

  • مقرون‌به‌صرفه بودن:
    شرکت‌کنندگان قبلی از قیمت مناسب بلیت‌ها و رویدادها رضایت داشتند. امکاناتی مثل نوشیدنی رایگان یا اقامت با هزینه پایین از جمله نکاتی‌ست که مکرراً به آن اشاره شده.


معایب:

  • سالن دوم نمایش:
    با اینکه سالن اصلی نمایش بسیار با کیفیت است، برخی تماشاگران از فضای نمایش دوم (که پشت گالری Kudos قرار دارد) انتقاد کرده‌اند و آن را برای نمایش فیلم‌های هنری مناسب ندانسته‌اند؛ به‌ویژه به دلیل نویز محیطی. البته مسئولان جشنواره توضیح داده‌اند که این فضا رایگان بوده و بیشتر فیلم‌ها دست‌کم یک‌بار در سینمای اصلی نمایش داده می‌شوند.

  • محدودیت زمانی:
    اغلب دسته‌بندی‌ها دارای محدودیت زمانی سخت‌گیرانه (زیر ۲۰ یا ۳۰ دقیقه) هستند. فیلم‌های طولانی‌تر باید در بخش «Long Shorts» ثبت شوند.

  • هزینه ثبت‌نام:
    مشابه بسیاری از جشنواره‌ها، برای ارسال آثار هزینه‌هایی وجود دارد که بسته به دسته‌بندی و زمان ثبت‌نام متغیر است. هزینه‌ها غیرقابل‌استرداد هستند.

  • محدودیت مکانی نمایش آنلاین:
    نسخه آنلاین جشنواره فقط در داخل بریتانیا قابل مشاهده است (geo-restricted).

  • سلیقه‌محور بودن انتخاب‌ها:
    تصمیمات داوران و برنامه‌ریزان نهایی و غیرقابل‌بحث است. هیچ گفت‌وگویی درباره علت انتخاب یا رد اثر صورت نمی‌گیرد.


پیشنهاد نهایی برای فیلم‌سازان:

جشنواره بین‌المللی فیلم بولتون به‌ویژه برای فیلم‌سازان مستقل و بین‌المللی که در قالب فیلم کوتاه فعالیت می‌کنند، بسیار توصیه می‌شود.

چه نوع آثاری مناسب این جشنواره هستند؟

  • آثاری با داستان‌گویی قوی، دیدگاه هنری مشخص، و مفهومی روشن.

  • فیلم‌هایی که به داستان‌های اصیل، تجربه‌های انسانی، تنوع فرهنگی، و مسائل اجتماعی می‌پردازند.

  • فیلم‌هایی که از نظر فنی پخته باشند، در ژانرهایی مانند: درام، کمدی، انیمیشن، مستند، ترسناک، علمی‌تخیلی، تجربی، رقص، مد، موسیقی، و واقعیت مجازی/افزوده/۳۶۰ درجه، و در چارچوب زمانی تعیین‌شده قرار بگیرند.

  • اگر در شمال انگلستان ساکن هستید، بخش «Made up North» می‌تواند مناسب شما باشد.

استراتژی مناسب برای ارسال:

  • تنها یک دسته‌بندی که بیشترین تطابق را با فیلم دارد انتخاب کنید؛ نیازی به ارسال چندباره نیست.

  • خلاصه‌نویسی باید شفاف، موجز و بازتاب‌دهنده مفهوم و ژانر اصلی فیلم باشد.

  • تصاویر تبلیغاتی باکیفیت تهیه و ارسال کنید.

  • الزامات فنی را با دقت بررسی کنید — به‌ویژه زیرنویس انگلیسی و مجوزهای حقوقی موسیقی یا تصاویر.

  • زودتر ارسال کنید تا از هزینه کمتر بهره‌مند شوید.

  • برای افزایش شانس، بهتر است فیلم پیش از ارسال به جشنواره، آنلاین منتشر نشده باشد (هرچند BIFF فیلم‌های آنلاین را نیز بررسی می‌کند).

حضور در جشنواره:

اگر فیلم‌تان انتخاب شد، حتماً سعی کنید شخصاً در جشنواره حضور داشته باشید. فرصت‌های شبکه‌سازی، نشست‌های تخصصی و پرسش‌وپاسخ‌ها می‌توانند به شکل جدی در مسیر حرفه‌ای شما تأثیرگذار باشند. انتخاب یا برنده شدن در یک جشنواره با اعتبار BAFTA/BIFA می‌تواند اعتبار بین‌المللی شما را بالا برده و راه را برای پروژه‌های بعدی هموار کند.
با تیم جشنواره و داوطلبان مهربان و پرشور آن ارتباط بگیرید — فضای دوستانه این جشنواره، آن را به یکی از خاص‌ترین تجربه‌های حرفه‌ای برای فیلم‌سازان تبدیل کرده است.

آرمیکمشاهده نوشته ها

Avatar for آرمیک

مشاورِ هنری شما.پخش و فروشِ آثارِ هنری در فستیوال‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *