صور یگانه از امتداد در فضا نامی عجیب و البته برازنده برای مجسمه ۱۱۱ سانتیمتری و برنزی آمبرتو بوتچونی نقاش و مجسمهساز ایتالیایی است که از پیشگامان نهضت فوتوریسم بوده و در آثارش نیز به اصول آن پایبند بوده است. فوتوریسم که اندکی پیش از جنگ جهانی اول متولد شد زاده عصر حرکت، سرعت، شتاب و پرواز است. آنها معتقدند در دوران معاصرشان که خودروها با سرعت میتازند و ساختمانها عمودی شدند دیگر نمیتوان دنیایی بر اصول سنتی و قراردادی همیشگی را متصور بود. آنها به حرکت و جنبش خشونت و عصیان ماشینی در زندگی انسانها تأکید دارند و معتقدند به جنبههای انسانی دینامیک فضایی حرکت که این اصل نیز مهمترین خصیصه آثار این هنرمندان است اگرچه فوتوریستها بهسرعت و جنبش معتقدند اما تعاریف فوتوریستهای مختلف از جنبش و سیالیت در فضا با هم متفاوت است و در آثارشان تصویری از جهان یکتا را ارائه نمیدهند؛ بلکه صحبتی یگانه از امتداد در فضا ترکیبی از تمامی لحظات ممکن از پیچیدگیهای واقعی در حرکت و سیالیت جنبشهای انسان است. خود برتوچونی اذعان دارد که این ترکیب از عینیت و واقعیت یک زندگی انسانی نیست؛ بلکه تلاش او برای ترسیم تمدید و تداوم حرکات روح انسان در فضاست. اثر اولیه این مجسمه از جنس پلاستر بوده است که با الهام از فیگور بازیکنان فوتبال در ارسال پاس بلند در بیانی از حرکت و سرعت جنبش ساخته شده است این اثر آیرودینامیک نمایشی از خطوط نیرو تحرک و خردها از آغاز تا انجام یک حرکت است و تصویری از پویش همزمان و نگریستن به یک رخداد روحی است این مجسمه دینامیک که تا حدودی اکسپرسیونیسم نیز در آن به چشم میخورد (به لحاظ بیان حسی فاقد صورت واضح است و با نوعی حجمگرایی صورت مجسمه تنها اشاره شده است) در واقع بخشی از حرکات انسان از یک واقعه و بقیه پیامدهای آن واقع است که همگی در فضا ماندگار و قابل دریافتند که به چشم عینی قابلمشاهده باشند و چه نباشند؛ مانند ثبت رد حرکت ستارگان در آسمان. بوتچینی به دنبال نمایش حرکات دینامیک و سیال انسان در فضای اطرافش و پیامدهای آن و نیروهاست.
فقط به آفرینش اثر فکر کنید.
ما آثارِ شما را با بهترین شکلِ ممکن، به جهان معرفی میکنیم.
بدون دیدگاه